
Passuth László
Passuth László (1900–1979) magyar író, műfordító és történelmi regényeiről ismert irodalmár, akinek munkái a történelem és a fikció mesteri ötvözéséről híresek.
Írói pályafutása évtizedeken keresztül formálta a magyar irodalom arculatát, és művei máig élvezett klasszikusoknak számítanak. Regényeiben nemcsak történelmi korszakokat és fontos eseményeket ábrázol, hanem a múlt kultúráját, politikai viszonyait és társadalmi struktúráit is mesterien vonja be a cselekménybe.
Passuth László élete és karrierje
Passuth László 1900. július 15-én született Budapesten. Élete során több fontos városban is megfordult, és ezek mind voltak hatással munkásságára. Kiskorában Kolozsvárra költöztek szüleivel, ahol középiskolai tanulmányait végezte. 1920-ban került Budapestre, és jogi diplomát szerzett a szegedi egyetem jogtudományi karán. 1919 és 1950 között banktisztviselőként dolgozott, majd 10 évig az Országos Fordító Iroda szakfordítója volt. Az irodalmi pályafutását 1920-ban kezdte, és már ekkor felkeltette a figyelmet életrajzi és művészettörténeti írásaival.
Munkássága során előszeretettel idézte meg a múlt nagy alakjait és korszakait. A történelmi regények mestereként a legkülönbözőbb korokba kalauzolta olvasóit, írt a reneszánsz Itáliáról, az azték birodalomról vagy a középkori Magyarországról. Regényeiben a történelem és a fikció ötvözetét alkalmazta, így olvasóit nemcsak szórakoztatja, hanem tanítva is elkalauzolja a múltba.
A legnagyobb művei
Ravennában temették Rómát(1963)
Nagy Theodorik, aki Veronai Detreként él irodalmi emlékvilágunkban – az ókor és középkor határesztendőiben emelkedik ki. A Balaton partján – mai feltevések szerint a Keszthely melletti Fenékpusztán – látta meg a napvilágot, az Attila halálát követő esztendőkben. A tó világa veszi körül a keleti-gót királyfi gyermekkorát, aki már korán túszhercegként kerül az akkor milliós Bizáncba, hogy megismerje a görög államművészet s udvari műveltség elemeit. A kelet-római császárság még három földrészre kiterjedő nagyhatalom, ugyanakkor azonban Itáliában már szinte esztendőnként váltják egymást a nyugati árnyékcsászárok. A távoli provinciák helyén terül el a barbár törzsek nyugtalan világa. Amikor az ifjú gót vezért törzse visszahívja – Bizánc már saját neveltjének tekinti. S valóban, Theodorik egész életén keresztülhúzódik lényének kettőssége. Hol civilizált „római”, szándékaiban s tetteiben is, hol pedig féktelen barbár szenvedélyének rabja. Életének első nagy kalandja a szarmata Belgrád – Singidunum – bevétele. A húszéves fiú hőstettét már megörökíti a gót legendakör. Bizánc császára segítségéért folyamodik s megkezdődik két évtizedes változatos bizánci pályafutása. Hol ünnepelt udvari ember, a császár „fogadott fia”, hol pedig üldözött bandavezér, aki útjában áll a Szent Palota hagyományos politikájának. Itáliában végzetes harcra kerül sor az utolsó árnyékcsászár, Romulus Augustus apja, Orestes s a barbár eredetű zsoldoskapitány, Odoaker között – aki itáliai földet ígér a légiónak. Orestes feje lehull, a kis imperátor lerakja koronáját a Senatus atyái elé. Örökös számkivetésre vonul Lucullus egykori villájába. Odoaker másfél évtizeden keresztül Itália korlátlan ura. A gótok helyzete tarthatatlan, s így Theodorik szekérországa az Alduna tájairól elindul veszélyes s viszontagságos útjára – Itália felé; télen kelnek át az Alpokon s itt Odoaker ellen vívott három hatalmas csatában kell bebizonyítania Theodoriknak vezéri képességét. Évekig tart Ravenna ostroma, melynek végén Odoaker kapitulál. Theodorik mitsem törődik a feltételekkel s egy lakomán saját maga végez idősebb riválisával. Róma, Bizánc, Barbaricum hármas gyújtópontjának eseményei formálják ezt a regényt, mely az európai történelemnek néhány, legkevésbé ismert évtizedébe vezet. Róma, az Urbs dekadenciája, az újonnan születő európai nemzetek barbár világa, a Justinianus és Theodorra ragyogó világához közeledő Bizánc – csak kerete a történetnek, melyben a kor jellegzetes alakjai öltenek formát – emberi mivoltukban, s az olvasó megismerheti a születő Európa könnyel és vérrel formált történetét.
Megszólal a sírvilág (1942)
Az író regény keretébe foglalta a régészeti kutatásokat. Főhőse, Sirató Imre kisbojtár, aki Európának talán utolsó pusztájáról kikerül a nagyvilágba.
A pusztára filmes csoport érkezik és ez megbolygatja a fiú életét. A film rendezője magával viszi a bojtárfiút, taníttatja, embert nevel belőle. Imre belekóstol a filmezésbe, de a távolkeleti háború elragadja gyámapjától, és a véletlen Mexikóba sodorja. Archeológus lesz belőle.
Ebben a regényében Passuth László a maya, hittita, etruszk és az avar sírvilágot szólaltatja meg izgalmasan és szépen. Imre tudóssá fejlődésén keresztül távoli világrészek és ismeretlen kultúrák történetével ismerkedik meg az olvasó. A könyv hiteles tudományos anyagát a szerző izgalmas cselekményekkel forrósítja át és észrevétlenül ismertet meg azokkal az archeológiai eredményekkel, amelyekhez a feltárt ezeréves sírvilág segíti a régészeket.
A könyv képmellékletei szemléltetően is érzékeltetik az elmúlt korok kultúráit.
Aranyködben fáznak az istenek (1964)
Raffaello Rómába érkezésétől korai haláláig tart a regény. Színhelye az újjászülető nemzetközi nagyváros, az a Róma, amely politikai változásaival s művészi szenvedélyeivel vet fényt vagy árnyékot a szereplők sokrétű jellemvonásaira. Kiemelkedik II. Gyula és X. Leó pápa szürke eminenciása - a kereszténység nagy kufára, Agostino Chigi, hogy a maga módján uralkodjék egész Itália fölött s ugyanakkor játssza érdekes szerepét a művészek világában és Imperia mellett is. Imperia, a "római kurtizán" címét sírfeliratként is előre vállaló széplány a maga kultúrájával, reneszánsz moráljával és ritka szépségével mintegy szimbolikus alakja ennek a bonyolult korszaknak. Vágyai szerint épül meg a legszebb villa - a mai Farnesina -melyet Raffaello freskósorozata ékesít. Ezt a villát avatja fel az ünnep melynek során még egyszer - mintegy záróakkordként - felvonulnak a szereplők. Szinte külön regény La Fornarinának dokumentumokból s trasteverei legendákból összeszőtt története - a hazai pékműhelytől Raffaello otthonán át a kolostor kapujáig. A művész barátai köréhez tartoznak a kor olyan kitűnő humanistái, mint Bembo, Castiglione, Bibbiena s feltűnnek a korképben hadvezérek és politikusok is. Mégis elsősorban a művészek világában él az olvasó: Sodoma, Piombo Giulio Romano s a többi tanítványok alakja együtt él a mesterével az Urbinói halála után bekövetkező "apostolok oszlásáig". Ha fresko-távlatból nézzük az epizódjaiból kibomló képet, megérezzük a születő európai Újkor tragikumát - a Reformáció kezdeteit, a nagy dinasztikus háborúkat s mögöttük a parasztforradalmakat. Amikor Bakócz Tamás pápajelöltként érkezik az Örök Városába - 1514-re s a közeledő Mohácsra kell gondolnunk.
Passuth László stílusa és hatása
Passuth László műveiben mindig is megvolt a részletek iránti alázat és figyelem, hogy a történelmet és a fikciót ötvözte. Regényeiben a cselekmények szoros összefonódnak a történelmi eseményekkel, és a szövegbe ágyazott filozófiai gondolatok nemcsak szórakoztatják, hanem tanítják is az olvasókat. Passuth regényei ma is rendkívül népszerűek, és művei a magyar történelmi regények klasszikusaivá váltak.
Miért érdemes Passuth László könyveit olvasni?
Passuth László könyvei olyan különleges élményt kínálnak, amely egyedülálló módon ötvözi a történelmi ismereteket és a szórakoztató irodalmat. Minden egyes regényben a múlt egy-egy fontos eseményét vagy karakterét ismerhetjük meg, a szerző hihetetlen részletességgel festett meg a történelmi helyszíneket, személyeket és eseményeket. Ha szereted a mélyebb, gondolatébresztő olvasmányokat, Passuth László regényei elengedhetetlenek az olvasmányos gyűjteményedhez.
Válogass Passuth László regényei közül a webáruházunkban!
Fedezd fel Passuth László regényeit és vásárold meg kedvenc Passuth-könyveidet itt!
A regények gazdag történelmi ismereteivel és részletes karakterábrázolásaival garantáltan elnyerik tetszésedet!